sobota 2. júla 2016

Marhuľový džem




Džem alebo "lekvár", je vlastne taká malá alchýmia. Premena mäkkučkých, šťavnatých plodov na trvanlivú potravinu, ktorou si aj uprostred zimy pripomeniete slnko a leto ma tak trochu fascinuje a pokojne by som ho varila každý týždeň. Recept  na tento marhuľový pochádza z dielne Kitchenette s malou úpravou - ja pridávam ešte výlúpané jadierka z marhuľových kôstok.

2 kg zrelých marhúľ
600g hnedého cukru
šťava z dvoch citrónov (alebo 1 lyžička kyseliny citrónovej)
20 - 25g citrusového pektínu
jadierka z cca 20 kôstok

Marhule umyjeme, vykôstkujeme (zopár kôstok si odložíme bokom), nakrájame na väčšie kúsky a dáme do hrnca (ideálne rovno do toho, v ktorom budete džem variť). Kôstky (cca 10kusov/kg) rozbijeme a povyberáme jadrá - poslúžia na zvýraznenie chuti. Z minuloročnej skúsenosti neodporúčam použitie akejkoľvek obľúbenej drevenej podložky -  jadrá sú tvrdé a pri ich rozbíjaní si narobíte do dreva odtlačky!
Je nutné použiť naozaj odolnú podložku (mne sa osvedčila podlaha na balkóne :)). Jadierka chyťte medzi prsty a opatrne ale silno do nich udierajte zboka kladivkom. Ak by ste udierali na širšiu plochu, je to praktickejšie ale jadierka si rozdrvíte. Vylúpnuté jadrá sparíme na minútku vriacou vodou, ošúpeme a nasekáme.
Pridáme do hrnca spolu s 500 g cukru a citrónovou šťavou a necháme cez noc odstáť - marhule tak krásne zmäknú a pustia šťavu. Ak máte radi džemík aj s kúskami ovocia - tak túto zmes môžete na druhý deň rovno variť. Ja mám rada hladšiu konzistenciu takže som všetko hodila na minútu do mixéra.
Ďalej postupujete klasicky - priviesť do bodu varu, variť cca 7 minút a pridať pektín rozmiešaný v 100g cukru. Povariť ešte cca 5 minút a hotovo! 


foto by designofmyworld

Minulý rok som vyššie uvedený recept doplnila ešte o lyžičku sušených levanduľových kvetov (na 1 kg ovocia) , ktorú pridáte spolu s pektínovým cukrom tesne pred dovarením. Džem tak získal zaujímavú "pikantnú" príchuť :) Nápad na túto netradičnú kombináciu som objavila na stránke midnightdessert spolu s neodolateľnými fotografiami.
foto by midnightdessert
Prajem dobrú chuť a ak máte aj vy nejakú svoju obľúbenú netradičnú džemovú kombináciu budem rada ak sa podelíte :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára